Assalamualaikum dan hai semua ππΌ
Pagi semalam aku terpaksa half day sebab nak setelkan hal unifi kat rumah aku tu. Berkemungkinan ada technician nak datang check kat rumah. Dah set appointment dah. Selama 2 hari kami ada masalah wifi kat rumah. Tiba-tiba je tak boleh guna. Nasib baik la data Celcom aku tak buat hal macam dulu.
Untuk mula buat aduan ni, aku tak nafikan memang mudah la gunakan MyUnifi apps ni bila ada masalah internet. Cara dia, pergi je kat Menu dan pilih Easy Fix tu, pilih mana satu yang korang nak semak. Untuk rumah, klik Broadband tu. Nanti dia akan semak.
Kalau takde masalah, semua kriteria akan bertanda ✅️. Tapi kalau ada mana-mana peringkat semakan yang bermasalah, akan ditunjukkan tanda ❌️. Kena klik Create Ticket kat seterusnya tu untuk buat aduan.
Lepas tu untuk semak progress aduan kita tu, kat apps MyUnifi tu korang boleh klik kat Support dan klik My Activity. Kat sana nanti akan terpapar progress kerja mereka. Selagi belum siap, akan tulis sana "In Progress". Kalau dah siap, baru akan tulis sana "Completed". Kalau nampak ada tulis Failure tu, kena chat pula dengan pegawai unifi.
Sebab aku biarkan je hari tu, lepas tu aku tengok macam takde apa-apa perkembangan kerja la pulak. Tengok gambar ni 27 Mei langsung takde buat apa-apa kerja. Internet rumah aku macam tu jugak. Masih tak dapat guna. Tak boleh biarkan je. Lepas aku chat, barulah ada perkembangan kerja nak datang rumah check semua.
Sabar je la.
Cara nak chat dengan pegawai unifi ni, kena pergi tengok kat sebelah My Activity tadi, klik kat Maya Chat. Pilih pilihan yang ada sampai kita jumpa pilihan untuk chat dengan orang unifi. Lepas tu kat chat ni tanya je la apa yang korang nak tanya. Macam aku ni, lepas aku dah tanya semua dan dia dah buat semakan, dia terus setkan appointment untuk technician unifi datang kat rumah check.
Dan team technician pun datang tepat waktu yang dijadualkan. Oleh sebab haritu diaorang dah check kat box luar dan dah baiki apa yang patut, jadi nak tak nak memang diaorang kena datang check kat rumah jugak. Nasib baik aku cuti. Hari tu masa team diaorang datang baiki, memang ada masalah kabel fiber. Tapi lepas dah baiki tu internet rumah aku masih bermasalah tak boleh pakai.
Rupanya masalah internet aku ni cuma kabel tu tak ikat ketat je π€¦π»♀️ Maksudnya kerja haritu buat tak kemas. Sebab tu rumah aku ada gangguan internet. Sabar je la.
Tapi apa-apa pun, syukurlah semua dah selesai. Lega sikit nak pergi kerja.